سایز دستگاه هات تپ

استاندارد سایز عملیات هات تپ

استاندارد سایز هات تپ

عملیات هات تپ روی انواع خط لوله در ابعاد مختلفی انجام می شود.

خطوط سیالات و گاز دارای لوله هایی با استاندارد های مختلف هستند، که سایز برش هات تپ روی آن ها نیز باید مطابق با استاندارد اندازه لوله ها باشد.

هات تپ یا انشعاب گرم را باید با استفاده از تجهیزات و ابزار های خاص انجام داد ، و حتی در مواقعی نیاز به پشتیبانی دستگاه های هات تپ پیشرفته تر خواهد بود.

یک مورد مهم در عملیات هات تپ ، محاسبه ی ابعاد و سایز پروژه است که باید توسط مهندسان و مجریان مجرب و حرفه ای انجام شود؛ تا در عملیات برش هات تپ ، سایز استاندارد آن استفاده شود. بنابراین دانش و تجربه و محاسبه ی مقیاس کار نقش مهمی را در عملیات هات تپ سیالات و گاز ایفا می کند.

ما با استفاده از دستگاه ها و ماشین آلات بسیار پیشرفته ، و هم چنین بهره گیری از مهندسان و کارفرمایان خبره ، در کنار سالها تجربه و دانش علمی و عملی ، عملیات هات تپ را در سایز ها و مختلف به انجام رسانده ، و آماده ارائه خدمات در سراسر کشور می باشیم.

 

انواع دستگاه های هات تپ برای برش در سایز های استاندارد

برخی از سایز های استانداردی که در پروژه هات تپ استفاده می شوند عبارتند از :

  • دستگاه برای عملیات ½ اینچ تا ۴ اینچ که در واقع برای عملیات هات تپ سایز کوچک استفاده می شود. این دستگاه ها دارای محرک دستی می باشند.
  • ماشین هات تپ برای عملیات ½ اینچ تا ۶ اینچ با محرک دستی
  • دستگاه هات تپ عملیاتی ۲ اینچی تا ۱۲ اینچی همراه با محرک هیدرولیکی است که با استفاده از آن می توان عملیات هات تپ در فشار های مختلفی را به انجام رساند. فشار قابل انشعاب گیری برای عملیات هات تپ با این دستگاه تا ۵۰۰۰ psi و بیشتر است.
  • دستگاه هات تپ برای عملیات سایز ۳ اینچ تا ۱۲ اینچ و ۱۶ اینچی ، که از رایج ترین سایز های عملیات هات تپ بوده و دارای محرک هیدرولیکی است.
  • ماشین هات تپ در سایز عملیاتی ۴ اینچی تا ۱۶ اینچی و ۲۰ اینچی ، که اکثرا برای عملیات انشعاب گیری در سیالاتی با فشار پایین استفاده می شود.
  • دستگاه hot tap در سایز ۶ اینچ تا ۲۴ اینچی که برای فشارهای بالا استفاده شده و دارای محرک هیدرولیکی است.
  • دستگاه های هات تپ در سایز های عملیاتی ۱۲ اینچ تا ۳۶ اینچی؛ برای سیالات با فشار های بالا و محرک هیدرولیکی . این سایز هات تپ تا فشار ۵۰۰۰ پی اس آی را به راحتی انجام داده و با اعمال روش ها و محاسبات مهندسی تا فشارهای بالاتر را نیز جوابگو است.
  • دستگاه هات تپ در سایز ۲۴ تا ۶۰ اینچ ، که برای انشعاب گیری ها با سایز های بسیار بالا استفاده می شود .
  • دستگاه هات تپ برای عملیات تا ۷۲ اینچ . این دستگاه ها برای عملیات برای سایز بسیار بزرگ استفاده می شود که نیاز به محاسبات و دانش مهندسی پیشرفته نیز دارد.

 

عملیات هات تپ به طور خلاصه

در انجام عملیات هات تپ سیالات و گاز در سایز های مختلف ، به طور کلی مراحل زیر انجام می شود :

  1. پیش از هر چیز ابعاد و سایز عملیات باید بررسی شود و محسبات مهندسی لازمه ی آن انجام شود
  2. انتخاب دستگاه هات تپ و سایز آن . دستگاه ها توسط شرکت ارائه دنده انتخاب می شوند ، و ماشین هات تپ ، ولو ، فیشینگ و دیگر اجزای مورد نیاز آماده می شوند.
  3. شروع فاز اجرایی هات تپ. در ابتدا اتصالات شامل اسپلیت تی ، سدل نیپل یا ولدولت روی لوله اصلی قرار میگیرند و پس از آن جوشکاری روی این اتصالات انجام می شود. پس از جوشکاری فیتینگ روی لوله ، ولو روی ان نصب می شود. پس از نصب ولو ، دستگاه یا ماشین هات تپ انتخاب شده مناسب با سایز عملیات انشعاب گرم ، روی ولو قرار گرفته و عملیات انشعاب گیری به وسیله ی اپراتور انجام می شود.
  4. پس از پایان عملیات انشعاب ، لوله به وسیله ی مته و ابزار خاص سوراخ می شود.
  5. سپس دستگاه هات تپ عقب نشینی کرده ، و کوپن لوله که بریده شده به وسیله ی پین ها مته از لوله خارج می شود.
  6. دستگاه هات تپ از مجموعه عملیات خارج می شود و دریچه ولو را می توان بست .

دیدگاهتان را بنویسید